Grondige onderzoek en onthullend speurwerk, Nederlands Dagblad, 29 januari 2016

Heineken in Afrika

Olivier van Beemen. Uitg. Prometheus, Amsterdam 2015. 414 blz. EUR 24,95

Heineken is al sinds de jaren dertig actief in groeimarkt ­Afrika. Olivier van Beemen bezocht de tien landen waar Heineken een dochteronderneming heeft en sprak honderden betrokkenen. Welke rol speelde ­Heineken bij de genocide in Rwanda …? Geen enkele natuurlijk, is men meteen onthutst geneigd te antwoorden. Dat is niet zo. De auteur toont aan dat de brouwerij een sleutelrol heeft gespeeld bij de tomeloze massamoorden, omdat de fabriek tijdens de honderd dagen durende slachtpartij op volle toeren bleef doordraaien. Duizenden flesjes Primus-bier maakten de tongen en de handen los. Heineken leverde uit zakelijk gewin het smeermiddel van de met kapmessen uitgevoerde genocide. Bier was motivatie, beloning, kalmeringsmiddel en versterker van agressie.

+ grondige onderzoeksjournalistiek
+ onthullend speurwerk over het functioneren van een multinational in Afrika