Recensies en reacties

Over Bier voor Afrika:

Vijf jaar onderzoek heeft Van Beemen in dit boek gestoken. Niet eerder is er zo uitgebreid geschreven over een Nederlandse multinational in Afrika. Hij schrijft het met veel vaart op.’ 
Wim Bossema, Volkskrant, ****

Bijzonder is dat Heineken ditmaal alle medewerking verleende. Zelfs ceo Jean-François van Boxmeer, in de jaren ’90 algemeen directeur in Congo, verleende een interview.  Waarschijnlijk heeft Heineken spijt, want Van Beemens tweede boek Bier voor Afrika blijkt véél explosiever dan het eerste. Hoofdstuk na hoofdstuk trekt hij een beerput open van corruptie, seks en relaties met dubieuze, moorddadige regimes. Zo ontmantelt hij de reputatie van ethisch zakendoen die Heineken zo graag uitdraagt.
David Bremmer, Algemeen Dagblad

Maar na het lezen van het boek bleef ik verslagen achter. Van Beemen beschrijft hoe Heineken misbruik maakt van het gebrek aan openbaarheid van lokaal bestuur en naleving van lokale wetgeving. Het gaat niet om een enkeling die een fout heeft gemaakt, maar om een cultuur van ‘we zien wel waar het schip strandt’.
Katinka van Cranenburgh, oud-manager Heineken, Volkskrant (opinie)

Het nieuwe boek van Van Beemen staat vol opzienbarende onthullingen en analyses die een nieuw licht werpen op de zakenwereld in Afrika. (…) Ik hoop dat met dit nieuwe boek het belang van Corporate Social Responsibility (CSR) bij Heineken hoger op de agenda komt te staan van de Raad van Bestuur. Als oud-medewerker van Heineken moest ik me na het lezen van het boek wel schamen voor de lokale praktijken. Ik kan Bier in Afrika aanraden aan iedereen die zakelijk betrokken is bij Afrika.
Han van der Pool, recensie op managementboek.nl

Over Heineken in Afrika:

‘We‘ve never had very critical books. We dont like it. It’s challenging. It has lead to soul searching.’
Jean-François van Boxmeer, CEO Heineken, Room for Discussion

‘In zijn doorwrochte boek laat Van Beemen zien dat ook bij Heineken de idealen volledig ondergeschikt zijn aan het winstbejag, dat er graag goede sier voor de buitenwereld wordt gemaakt met bar weinig, en dat de Afrikaanse welzijnsverbetering waarover Heineken en Rutte voortdurend tetteren, in werkelijkheid wellicht niet heel veel groter is dan het truffelgehalte in de pasta van de Aldi.’
Bas Heijne, NRC Handelsblad

‘Een geweldig boek, dat zeg ik alleen als ik een heel mooi boek in handen heb en gelezen heb.’
Paul van Liempt, RTL Z

‘Ik was enorm onder de indruk van het boek Heineken in Afrika, waarin Olivier van Beemen een diepe duik neemt in de – vaak invloedrijke – rol van het bierbedrijf in Afrika. Dat Van Beemen voor De Correspondent wilde uitzoeken wat de rol van Heineken in de recente crisis in Burundi is, beschouw ik als een voorrecht.’
Maite Vermeulen, De Correspondent

Advertenties