Recensies en reacties

Die ballon [de populaire gedachte dat het streven naar een betere, gezondere en duurzamere wereld het beste kan samengaan met commerciële belangen] wordt ook doorgeprikt in het boek Heineken in Afrika van onderzoeksjournalist Olivier van Beemen. […]
In zijn doorwrochte boek laat Van Beemen zien dat ook bij Heineken de idealen volledig ondergeschikt zijn aan het winstbejag, dat er graag goede sier voor de buitenwereld wordt gemaakt met bar weinig, en dat de Afrikaanse welzijnsverbetering waarover Heineken en Rutte voortdurend tetteren, in werkelijkheid wellicht niet heel veel groter is dan het truffelgehalte in de pasta van de Aldi.
Bas Heijne, NRC Handelsblad

Een geweldig boek, dat zeg ik alleen als ik een heel mooi boek in handen heb en gelezen heb.
Paul van Liempt, RTL Z

Ik was enorm onder de indruk van het boek Heineken in Afrika, waarin Olivier van Beemen een diepe duik neemt in de – vaak invloedrijke – rol van het bierbedrijf in Afrika. Dat Van Beemen voor De Correspondent wilde uitzoeken wat de rol van Heineken in de recente crisis in Burundi is, beschouw ik als een voorrecht.
Maite Vermeulen, De Correspondent

Heineken zwijgt liever over zijn Afrikaanse praktijken
Journalist Olivier van Beemen is geraakt door Afrika en geboeid door Heineken en zijn bedrijfscultuur. En hij is niet lui. In het voetspoor van de bierbrouwer reisde hij over het continent en ging op onderzoek naar het succes en de mores van Heineken in een tiental, sterk uiteenlopende landen. In Nigeria valt het bier niet aan te slepen voor een bevolking die in hoog tempo naar de tweehonderd miljoen groeit. In Algerije blijkt een streng islamitische samenleving geen belemmering te zijn voor uitstekende verkoopcijfers. En in het verscheurde Congo lijkt het alsof de inwoners slechts één gemene deler hebben: hun liefde voor Primus, het lokale bier van Heineken.
Wim Brummelman, NRC Handelsblad

Ik heb dit boek met rode oortjes gelezen en er net zoveel plezier aan beleefd als aan Congo van David van Reybrouck.
Ton Dietz, directeur Afrika Studiecentrum in Leiden

Ik heb het boek met veel interesse en groot respect gelezen. (…) Het feit dat de verantwoordelijken bij Heineken niet wensten mee te werken en ook geen commentaar wilden geven op het manuscript acht ik een voordeel: je hebt niet, zoals anderen, je oor laten hangen naar het bedrijf, je hebt je ook niet laten betalen door het bedrijf, het is ook geen Schönschreiberei geworden, en je hebt voldaan aan het principe van hoor en wederhoor. Al met al: uitstekend werk.
Prof. dr. Eric Fischer, decaan van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en voormalig bestuurslid van VNO-NCW en SER

Ik wil even proosten op het fascinerende boek van @oli4vb over Heineken in Afrika.
Jan-Willem Navis, onderzoeksjournalist van de Telegraaf, Twitter

The book Heineken in Africa helped me to grow in a professional and personal way.
As a teacher of entrepreneurship it helped me to add some extra needed layers in my student’s presentation about his role model Freddy Heineken.
In my personal life it helped to understand and get a completer picture of the experience of family members working for and with Bralima in Congo-Kinshasa and Congo Brazzaville. Especially those sent to Europe to learn more about the business.
Thanks for those wonderful insights. Merci beaucoup.
Angèle Mayimona Nascimento, ID College

Het boek bevat inzichten en bevindingen over de bezochte landen, over het zaken doen aldaar, over het investeringsklimaat, over de ontwikkelingsfasen, alsmede over de crises die er aan de orde zijn. De auteur zoomt telkens in op het specifieke reilen en zeilen van de plaatselijke Heineken-vestiging. Zo ontstaat een specifiek verhaal over lokale marktstrategieën, vrede en veiligheid, over economische politiek, over de relaties met de overheid, met de andere brouwers en met de consumenten. Die verhalen leiden samen tot een fascinerend beeld over de kansen en bedreigingen in Afrika voor deze internationale groot-investeerder. Dat beeld gaat nu en dan de kant op van uitbating met mensen en middelen door een multinational, maar soms ook de kant van uitbuiting door diezelfde onderneming.
Karel van Hoestenberghe, Internationale Spectator (Clingendael Magazine voor Internationale Betrekkingen)

Eerlijk, helder boek over Heineken in Afrika
Heineken is groot in Afrika. In plaats van aan de ontwikkeling van de Afrikaanse economie werkt het vooral aan de eigen ontwikkeling. Koste wat het kost. En aan het doorsluizen van geld naar het Europese moederbedrijf. Heineken in Afrika is een doorwrocht en toch zeer leesbaar boek over moderne piraterij.
Marc van der Sterren, TPO Magazine en Reporters Online

Grondige onderzoeksjournalistiek en onthullend speurwerk over het functioneren van een multinational in Afrika.
Hilbrand Rozema, Nederlands Dagblad

’t Meest belangwekkende Nederlandstalige boek over Afrika van 2015
Dirk-Jan Koch, hoge ambtenaar op Buitenlandse Zaken, Twitter

(Over de reconstructie “Bier is Politiek” in Vrij Nederland, gebaseerd op het boek:)
Lees deze week alleen al het intrigerende profiel van miljardair/wereldverbeteraar Elon Musk of het onthullende onderzoeksverhaal over de foute Afrikaanse connectie van Heineken en u begrijpt waarom ik de toekomst van VN met vertrouwen tegemoet zie: omdat kwaliteit uiteindelijk altijd overwint.
Robert van de Griend, hoofdredacteur Vrij Nederland

Had minister Ploumen nu maar eerst Heineken in Afrika kunnen lezen: waren alle loftuitingen dan achterwege gebleven?
Prof. dr. Paul Hoebink, directeur Centre for International Development Issues Nijmegen (Radboud Universiteit), Twitter

‘Excellent’ *****, ‘Goede onderzoeksjournalistiek, uitstekend leesbaar, zeker aan te raden’ ****
Lezersrecensies op Bol.com

Heineken in Afrika is een must-read voor iedere ondernemer of manager die in Afrika actief is of wil worden en voor een ieder met interesse in business-ethische vraagstukken. Omdat het gebaseerd is op live cases is het een van de meest waardevolle managementboeken die ik in tijden heb gelezen.
Rob van Nes, recensie op Management Boek

De auteur schetst in zijn boek een gedetailleerd en intrigerend beeld van het leven in Afrika en de manier waarop Heineken daar al decennialang zakendoet. Maar ook een ontluisterend beeld, want om te kunnen overleven in Afrika moet je het spel keihard meespelen, zo maakt het boek wel duidelijk.
Sjors van Leeuwen, recensie op Management Boek

Advertenties